Inleiding

De voetbalvereniging Voorst bestaat ruim 75 jaar. Voor velen van ons lijkt dat een hele tijd geleden en zijn het de verhalen die ons vertellen hoe het in de beginjaren allemaal is gegaan. Voor sommigen staat alles nog helder in het geheugen gegrift omdat ze die tijd zelf hebben meegemaakt. Zij zullen de beginjaren nooit vergeten omdat het samenviel met de oorlogsjaren, die op die mensen zoveel indrukken hebben nagelaten. Het is des te opmerkelijker dat, na een aantal mislukte pogingen voor 1940, juist in die tijd het wel is gelukt om op 15 juni 1940 een vereniging op te richten.

In een tijd waarin angst en chaos overheerste, was er ook een grote behoefte aan een samenzijn, vermaak, een uitlaatklep van al de spanningen die die tijd met zich meebracht. Gelukkig zijn er van die tijd notulen en verhalen bewaard gebleven, zodat ook jongere mensen zich enigszins een voorstelling kunnen maken van de omstandigheden waaronder de inwoners van Voorst toen leefden.

Om een vereniging op te richten is veel doorzettingsvermogen voor nodig. Als je hoort en leest met welke problemen deze mensen toen kwamen te zitten, dan moet je wel tot de conclusie komen dat het voetballiefhebbers in hart en nieten waren, die problemen niet uit de weg gingen maar slechts een doel voor ogen hadden: het oprichten van een voetbalvereniging in het dorp Voorst. Omdat de beginjaren het verst weg zijn en omdat er toen eigenlijk het meest veranderd, willen we vooral van die tijd verhalen maar zal ook het recente verleden niet worden vergeten.

De historie van 1940 tot 1990 is z'n geheel afkomstig uit het jubileumboek VV Voorst 50 jaar. Met dank aan de samenstellers hiervan:

• Herman Eekhuis
  • Harry Eekhuis
  • Frans Arendsen
  • Wim ten Hove

Tevens dank aan Willeke van der Hall voor het intikken van het complete 50-jarig jubileumboek waardoor de historie van de VV Voorst ook beschikbaar is in het digitale tijdperk voor een ieder die het maar wil lezen.

De recente historie van 1990 tot 2005 is samengesteld door de ereleden:

• Herman Eekhuis
  • Johan Hendriksen
  • Arie Fransen

en is redactioneel bewerkt door de webmaster. De foto's uit dit tijdvak komen voor het overgrote deel uit het privé-archief van Joop Diestelhof. Met dank aan hem en zijn schoonvader die de krantenknipsels heeft bewaard.