Voorst trekt in vervroegd spektakelstuk tegen Go-Ahead aan het langste eind

15 juni 2023 22:15

Vanwege de zengende hitte was spelen voor Voorst op het gebruikelijke middagtijdstip een onaangenaam vooruitzicht, dus werd in samenspraak met Go-Ahead de wedstrijd drie uur vervroegd. Dat zorgde voor een spannende wedstrijd die Voorst met 4-3 won.

De wedstrijd in de nacompetitie om een plek in de vierde klasse was alweer de derde ontmoeting van het jaar tussen Voorst en de amateurs in het rood-geel. Waar dat in het betaald voetbal tot doodsaaie wedstrijden kan leiden tussen ploegen die elkaar door en door kennen, was daar tussen de twee vijfdeklassers zeker geen sprake van. Go-Ahead begon goed aan de wedstrijd, maar na een kwartier hing de bal toch echt in het net aan de andere kant van het veld. Simon Wijtenhorst maakte zijn eerste van de middag.

Vlak voor en vlak na rust maakte aanvoerder Wijnand van Beek, die na dit seizoen stopt bij het eerste van Voorst, de 2-0 en 3-0 en leek de wedstrijd al gespeeld. Al was Voorster trainer Menno Brummelman daar alles behalve zeker van vertelde hij achteraf: ,,In de rust hebben we erop gehamerd dat de wedstrijd niet over was. Go-Ahead kwam in de vorige ronde ook al drie keer terug van een achterstand.”

Peentjes zweten

Even leek Brummelman tegen zijn eigen ‘Dick Advocaat-moment’ aan te lopen door net zoals Advocaat in 2004 op het EK met de fameuze wissel van Robben, zijn licht geblesseerde steraanvaller Van Beek te vervangen bij een voorsprong. Nog geen minuut later wist Sidar Günesli de 3-2 op het scorebord te zetten en begon men bij Voorst peentjes te zweten.

Brummelman verklaarde zijn keuze om zijn aanvoerder te wisselen: ,,Hij had last na een tik en als ik hem had laten staan, had hij waarschijnlijk niet in de volgende ronde mee kunnen doen.” Simon Wijtenhorst prikte de 4-2 tien minuten later achter de goed keepende Bora Akman en leek aan alle twijfel een eind te maken. Leek, want vijf minuten voor het einde kwam het taaie Go-Ahead weer terug door een goede aanval die eindigde bij Toni Cakir. Daar bleef het echter bij voor de jongens van Remco Goldenbeld.

Reputatieschade

Dat de Deventenaren hunkerden naar de vierde klasse was ook wel te merken aan een van de spelers die achteraf verhaal wilde halen bij de scheidsrechter, maar meteen door zijn trainer Goldenbeld ter orde werd geroepen: ,,We proberen aan de reputatie van de club te werken. Ik moet hier niets van hebben, je moet altijd respect hebben voor de scheidsrechter.”

Waar het mis ging voor Go-Ahead? ,,We zijn een jonge ploeg met vijf eerstejaars senioren. Het is zonde dat we het in de eerste helft weggeven. Zij gokken natuurlijk een beetje op de kwaliteit van Van Beek en eerder dit seizoen hadden we hem goed aan banden gelegd, maar vandaag maakte hij weer het verschil. Het is echt zonde want we willen graag met Go-Ahead naar de vierde klasse.”

Derby

Bij Voorst was de trainer begrijpelijk een stuk gelukkiger: ,,Complimenten aan de groep, we deden vandaag dingen goed die eerder in het seizoen nog fout gingen. Op het juiste moment het spel vertragen en de rust behouden. En nu is het aan De Hoven”, besloot Brummelman, die vanwege het vervroegde tijdstip uiteraard in het ongewisse was over wat zich bij de buren uit Zutphen zou afspelen. De Hoven deed daar zijn sportieve plicht waardoor in een derby uitgemaakt mag worden welke club volgend jaar in de vierde klasse speelt.

De derby zal zondag 18 juni vanaf 14:00 uur gespeeld worden bij V.V. Loenermark op Sportpark Lonapark, Lonapark 5 LOENEN GLD.
Rond 13 uur beginnen de festiviteiten.

Bron: De Stentor